آخرین خبرها
خانه ---» با کاروان شهیدان... ---» شهيد محمد مهدي زيبايي نژاد ---» شهید محمد مهدی زیبائی نژاد

شهید محمد مهدی زیبائی نژاد

دانش آموز بسیجی شهید محمد مهدی زیبایی نژاد در خانواده ای مذهبی و فرهنگی در شیراز بدنیا آمد . بسیار متشرع ، مهربان ، آرام ، حلیم النفس ، محبوب دوستان ، شاد و بشاش ، خاضع و خاشع به والدین و برادران و خواهران بزرگتر و متوجه به قول و وعده هایش بود . در عملیات کربلای ۸ در سال ۱۳۶۶ و در منطقه شلمچه شربت جاودان شهادت را از خم محبوب چشید و به بهشت برین پرواز کرد .

وصیت نامه شهید محمد مهدی زیبایی نژاد

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام خداوند بخشنده و مهربان

اشهدان اَشهدُ انْ لا اِلهَ الا الله و اَشهدُ انَّ محمّداً رسولُ الله و اشهد ان علیاً امیر المومنین ولی الله ‏

بدرستیکه آنانکه گفتند پروردگار ما الله است ، سپس بر این عقیده پایداری کردند فرشتگان رحمت بر آنان نازل شوند که نترسید و اندوهگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتی که به شما وعده داده شده است .

سلام بر امام زمان (عج) صاحب اختیار ما و درود فراوان بر رهبر عزیزتر از جانمان و نائب اماممان حضرت امام خمینی و خدمت شما والدین گرامی که عمری در جهت تربیت ما کوشیده اید، سلام می کنم و به تمامی دوستان و اقوام سلام عرض می کنم .

امید است که همگی ، این بنده حقیر را حلال کنید و اگر از جانب من نسبت به شماها ستمی و یا ناروا و ترشرویی و بدرفتاری صورت گرفته است به بزرگواری خویش می بخشید .

برادران و خواهران ، دوستان و والدین گرامی ام! بدانید که مرگ آغوش خویش را برای تمامی ما گسترده است و خاک از زمان پیدایش خلقت تا کنون آرامگاه ما را در میان خویش اماد کرده است . مرگ لاجرم به سراغ یکایک ما می آید و پیر و جوان نمی شناسد و بر صغیر و کبیر و محتاج و غنی ترحم نمی کند ، سرانجام تمامی ما در این دنیای فانی مرگ است .

اما انسان می ماند و اعمالش و پروردگار عادل و رحمانش . چرا خود را آماده ‌ی رجعت نکنیم و برای زندگی پایدار، توشه فراهم نسازیم؟

بر سرنوشت شهید تاسف سزاوار نیست ، اسف بر اعمال خویش باید خورد و بیم از عدل پروردگار باید داشت .

ما رفتیم و شما نیز خواهید آمد و دیر یا زود یکدیگر را ملاقات خواهیم کرد ، شاید مرگ من بر اثر تصادف یا سکته و یا بیماری می بود ، بنابراین شماها مخصوصا والدین باید خدا را شکر کنید و صدهزار مرتبه شکر کنید که خداوند توفیق کشته شدن در میان سربازان حسین(ع) و حجت ابن الحسن (عج) را به این بنده گنهکار عطا فرموده و شما را از رحمت خاصه‌ی خود بهره مند فرمود. چون خداوند متعال طبق آیه‌ایکه در ابتدا عرض شد گفته است که مردگان و رفتگان در راه حق اندوهناک نیستند و مأوایشان در بهشت است ، شما نیز نباید نگران حال شهدا باشید ، هنگامیکه بر جنازه زخم خورده صد چاک شهداء نظر می کنید خدا را سپاس گویید  که جسم مطهر این شهداء را برای خویش زخم آلود ساخت و خون پاک آنها را به پیش خود برد تا خونبهایش ، خود خداوند باشد و دعا کنید که منهم جزو شهداء باشم و شب اول قبر حضرت علی(ع) و امام حسین (ع) بکمک من آیند .

باری ، چند سفارش است که تذکر آنها لازم می باشد که با عرض معذرت آنها را بیان می کنم:

اول اینکه پای خویش را در جای پای امام بگذارید که در جریان زندگی ، بدون امام به هدف مقدس خویش نخواهید رسید و نسبت به امام خویش عشق بورزید و او را از دل و جان دوست داشته باشید و بغض اعداء او را در دل بگیرید که بنا به گفته معصوم (ع) : هل الدین الا الحب و البغض(۱) ؟ آیا دین بجز دوستی برای خدا و دشمنی بخاطر خداست؟ نسبت به معصومین ( علیه السلام ) نیز حتما ارادت خاصه داشته باشید و توسلات و توجهات نسبت به آنها را که راه سعادت و رستگاری است فراموش نکنید .

ثانیا ، نماز را سبک نشمارید و به وقت نماز اهمیت دهید و جماعت را ترک ننمایید . در هر نماز باید توجه و مواظبت کامل داشته باشید بخصوص در نماز وسطی ( بنا به نظر اکثر مفسرین ، نماز صبح ) ، قرآن کریم .

سوم : اوقات خویش را به بطالت تلف نکنید که یکی از اموری که اهل دوزخ بر آن اسف می خورند، اتلاف وقت است . چرا باید قسمت زیادی از اوقات ما صرف تماشای تلویزیون گردد و یا صحبتهای لاینفع بگذرد؟ این اوقات گرانبهای خویش را به مطالعه و کسب علم اختصاص دهید . آخر مطالعه و کسب معارف را برای کی گذاشته ایم؟ البته این را فقط برای شما نمی گویم ، برای خودم که قسمت زیادی از اوقاتم بی بهره تلف می شود نیز می گویم .

چهارم : اگر می خواهید نیل به سعادت کنید باید از وجود خویش مایه بگذارید و مشکلات را برای رضای حق به جان خریدار باشید . چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید : « هرگز به نیکی نمی رسید مگر آنکه از چیزهائیکه دوست می دارید انفاق کنید . »

پنجم : آنکه در وفور نعمت و گشایش ، بیاد خدا باشید که ذکر خدا در شدت و مصائب آسان است اما اگر از یاد خدا در وقت زیادتی نعمت غافل نگشتید ، هنر است .

ششم : باید به تمام کسانی که مسئولیت و مقامی دارند ، هرچند کوچک ، این نکته را عرض کنم که بسیار مواظب باشید که مقام شما ، حجاب شما بین خود و پروردگارتان نباشد، تعریف و تمجید عامه در نظرتان جلوه نکند و خدای ناکرده خود را گم نکنید که تباه می گردد .

هفتم : آنکه مواظبت کنید از گفتار خود که در مقابل هیچ شخصی از او تعریف نکنید که ممکن است باعث عجب و خودبینی گردد و بسیاری از مردم به لحاظ همین ثناگوئیها خود را فراموش می کنند و عیوب خویش را نمی بینند و به هلاکت می افتند .

از دیگر نکاتی که تذکرش لازم است آنستکه نماز شب را فراموش نکنید ، اگر خواهان سعادت دنیا و آخرت هستید . ممکن است در اوائل برای انسان رها کردن بستر گرم مشکل باشد، اما به مرور که انسان در نماز شب احساس حلاوت کرد برایش آسان می گردد .

مسئله دیگر اینکه در امر خوردن و آشامیدن احتیاط کنید که پرخوری در انسان باعث رکود در اخلاقیات می گردد . از خوردن مال حرام و شبه ناک بپرهیزید و نان همه کس را در جسم خود دخالت ندهید .

سخنی هم با معلمان دارم : شما در سرنوشت بچه ها دخالت عظیم دارید . سعی کنید از همان ابتدا شاگرد را با مدرسه ، با معلم ، با درس مانوس کنید تا درس برایشان حلاوت داشته باشد یکی از علل عقب ماندگی کشورمان ، کوتاهی در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان بود . درس را باید به شیوه ای به بچه ها بیاموزید و همچنین دست نوازش و زبان ملایم برای بچه های دانش آموز داشته باشید که گفته اند درس معلم ار بود زمزمه محبتی ، جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را . خلاصه فکر و ذکرتان به تربیت و تعلیم صحیح اطفال و دانش آموزان اختصاص داشته باشد و از فکر آماده آنان جهت حفظ و یادگیری قرآن و معلومات دینی و علمی استفاده کنید و این سخن را بیاد داشته باشید که « العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر »(۲) .

مطلب دیگری هم باید بگویم و آن اینست که پس از شهادت این حقیر خواهش می کنم خانه را به خانه‌ی عزا تبدیل نکنید و کلمه ناکام که در مورد شهیدان واقعی اصلا معنی ندارد به اول اسم من اضافه نکنید و اگر جنازه‌ی مرا به شما نشان می دهند اگر می توانید بر سر جنازه من شیون و فغان سر ندهید ، من از همین مسئله خیلی در فکر هستم . امیدوارم که خداوند به شما صبر عظیم عطا نماید و سرور در قلب مومن شما وارد سازد .

در مورد تربیت برادر کوچکم خیلی سفارش می کنم . امیدوارم که در امر تربیت اسلامی او سستی نشان ندهید .

بار دیگر از شما پدر و مادر بسیار عزیزم که از جان خویش برای تربیت ما ، مایه گذاشته اید ، متشکرم و حلالیت می طلبم ، همچنین در مورد چند مسئله ای که در مورد مسائل دینی بدهکارم در ورقی جداگانه نوشته ام . امیدوارم که بجا آورید .

از یکایک شما التماس دعا دارم . حتما مرا دعا کنید و طلب مغفرت کنید .

ای کاش شامل دعای امام می شدم . سلام مرا به امام برسانید و خداوندا ! امام ما را که احیاء کننده اسلام است تا انقلاب مهدی (عج) نگاهدار.

 والسلام

مهدی زیبایی نژاد

۹ اسفند ماه ۱۳۶۵

 ——————————————————————-

پاورقی ها :

۱) رسول گرامى اسلام فرمود : آیا دین چیزى جز دوستى و دشمنى است در راه خدا؟

۲) امام علی (ع) فرمود: یادگیری درکودکی مانند کند و کاری روی سنگ است.(ماندگار است)